دانلود جزوه اصول و مبانی مدیریت
نوشته شده توسط : زپو

 دانلود جزوه اصول و مبانی مدیریت




دانلود جزوه اصول و مبانی مدیریت

جزوه اصول و مبانی مدیریت – اصول و مبانی مدیریت، از جمله اولین دروسی است که دانشجویان مدیریت با آن آشنا می گردند. شناخت این اصول که در قالب تئوریهای رایج در مدیریت مطرح می گردد، شناختی کلی از مدیریت و حدود و ثغور آن به فرد می‌دهند.


آنچه امروزه به عنوان دانش مدیریت مطرح است، از دیرباز در گنجینه معارف‏بشرى موجود بوده و با گذشت زمان توانسته است با بهره‏گیرى از تجربه‏هاى عملى‏انسان در اداره جوامع بشرى، گسترش یابد. در سده اخیر، شتاب رشد دانش مدیریت،افزایش یافت تا جایى که به عنوان دانشى مستقل شناخته شد. بنابر این، نظریه‏ هاى‏ موجود در دانش مدیریت، نظریه‏هایى نوظهور نیستند بلکه نظریه ‏هایى هستند که پایه واساس آن‏ها بر تجارب مدیریتى گذشتگان بنا شده است. جمع آورى و نظریه‏پردازى دردانش مدیریت، اغلب به وسیله نویسندگان و دانشمندان غربى انجام گرفته و از این روبرخى گمان کرده‏اند که مدیریت، دانشى غربى است و یا به وسیله غربیان پدید آمده‏است؛ در حالى که سوابق تاریخى گویاى آن است که دانش مدیریت، ابتدا در مشرق‏زمین مورد توجه قرار گرفته است. به هر سان، آنچه اهمیت دارد این است که در عصرجدید باید دانشمندان و کاوشگران با کمک فکر و اندیشه خود و با استفاده از منابع‏ مربوط، در جستجوى یافتن نظریه‏ هاى نو و مطابق با فرهنگ دینى و ملّى خود باشند.در این میان، آشنایى با نظریه ‏ها و مسائل مدیریت، مى‏تواند محققان و دانش پژوهان را یارى‏ رساند.در این مجموعه، تلاش شده است تا نظریه‏هاى مدیریت و اصول آن به زبانى ساده، براى‏دانشجویان و مدیران به رشته تحریر در آید تا بتواند به عنوان منبعى براى درس »اصول« و»تئورى‏هاى مدیریت« از آن استفاده شود.

 

تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریت، ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که ارایه شده، به قرار زیر است:

هنر انجام امور به‌وسیله دیگرانفرآیندی که طی آن تصمیم‌گیری در سازمان‌ها صورت می‌پذیردانجام وظایف برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترلعلم و هنر هماهنگی کوشش‌ها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانیبازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیم‌گیرنده و رابط برای اعضای سازمان

مدیریت از دید کارکردی شامل وظایفی همچون برنامه ریزی، تصمیم گیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و کنترل می گردد. این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با کمی و کاستی یا فزونی هایی در واژه های بیان کننده ی وظایف روبرو است، اما به نظر روان تر از تعاریفی است که می کوشند مدیریت را محصور به یک ویژگی خاص نمایند و یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند. با اینحال تعاریف متعدد از مدیریت با توجه به کارکرد های آن از سوی محققانی چون فایول و یا گیولیک دارای تفاوت هایی است که به سادگی نمی توان از آنها گذر کرد. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانسته است تعریف خود را مدیریت کند.



تعریف ذیل، مفاهیم کلیدی مدیریت را در بردارد:


مدیریت یک فرآیند است.مفهوم نهفتهٔ مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.مدیریت مؤثر، تصمیم‌های مناسبی می‌گیرد و به نتایج مطلوبی دست می‌یابد.مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه می‌گویند.مدیریت بر فعالیت‌های هدفدار تمرکز دارد .


خرید و دانلود  دانلود جزوه اصول و مبانی مدیریت






:: برچسب‌ها: دانلود جزوه اصول و مبانی مدیریت , اصول و مبانی مدیریت , دانش مدیریت , مدیریت , علم مدیریت ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: